Καπράλος Χρήστος 1909-1993

 

Ο Χρήστος Καπράλος γεννήθηκε στο Παναιτώλιο (Μουσταφούλι) το 1909.
Ήταν ένας από τους σημαντικότερους γλύπτες του 20ού αιώνα, ιδίως σε ό,τι αφορά τον μοντερνισμό στην Ελλάδα.
Ήταν γιός αγροτικής οικογένειας. Σπούδασε ζωγραφική στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών με τη βοήθεια των Αγρινιωτών αδελφών Παπαστράτου και συνέχισε σπουδάζοντας γλυπτική στο Παρίσι.

Επέστρεψε στην Ελλάδα, στο Παναιτώλιο το 1940.

Το 1946 μετακινήθηκε στην Αθήνα και μετέπειτα στην Αίγινα, όπου έστησε το 1963 το δικό του εργαστήριο.
Λεπτομέρειες από το έργο του Χρήστου Καπράλου «Μνημείο της Πίνδου»
Αποκλεισμένος στο χωριό του, το Παναιτώλιο, δούλεψε στον γύψο από το 1940 έως το 1945, την έκτη ενότητα της ανάγλυφης ζωφόρου για το Μνημείο της Μάχης της Πίνδου.
Η ζωφόρος, εμβατήριο και μαζί ραψωδία της ιστορίας του νεότερου Ελληνισμού, μεταφέρθηκε από τον γλύπτη σε πωρόλιθο, στην Αίγινα, τα χρόνια 1952–1956. Σήμερα το έργο βρίσκεται στο περιστύλιο της Βουλής των Ελλήνων.
Η εταιρεία Παπαστράτος δώρισε τη γλυπτή ζωφόρο, με θέμα «Η καλλιέργεια και η επεξεργασία του καπνού», του γλύπτη.

Η επίσημη αποδοχή της δωρεάς της ζωφόρου έγινε τον Φεβρουάριο του 2017  στο Μέγαρο της Βουλής των Ελλήνων. Φιλοτεχνημένη το 1954, αποτελείται από εννέα τμήματα, ύψους 60 εκατοστών και συνολικού μήκους 9,8 μέτρων, σε πωρόλιθο. Πρόκειται για έργο ιδιαίτερης καλλιτεχνικής αξίας, ενός από τους πλέον σημαντικούς γλύπτες και γενικότερα νεοέλληνες εικαστικούς δημιουργούς.

Το έργο δωρίστηκε στη Βουλή των Ελλήνων προκειμένου να τοποθετηθεί μονίμως στο πρώην Δημόσιο Καπνεργοστάσιο, το κτίριο δηλαδή επί της οδού Λένορμαν 218 που στεγάζει σήμερα υπηρεσίες της Βουλής και κυρίως τη Βιβλιοθήκη της. Η εντοίχισή του στο παλαιό Καπνεργοστάσιο συνάδει απόλυτα με τον συγκεκριμένο χώρο, λόγω ακριβώς της θεματογραφίας του αναγλύφου με μορφές εργατών και εργατριών σε σκηνές που αποτυπώνουν όλα τα στάδια των καπνικών διεργασιών.

Τμήματα της Ζωφόρου

©Copyright: Hellenic Parliament-Photographer: Aliki Eleftheriou

©Copyright: Hellenic Parliament-Photographer: Aliki Eleftheriou

 

©Copyright: Hellenic Parliament-Photographer: Aliki Eleftheriou
Athens-Greece

Το έργο του Καπράλου είναι έντονα ανθρωποκεντρικό με εμπνεύσεις και από την αρχαία ελληνική τέχνη και μυθολογία. Οι δημιουργίες του παρουσιάστηκαν σε πολλές εκθέσεις όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό.
Στο Αγρίνιο, από το 1996 λειτουργεί μόνιμη έκθεση γλυπτών του στην «Αίθουσα Τέχνης Καπράλου» που βρίσκεται στο κτίριο της Παπαστρατείου Δημοτικής Βιβλιοθήκης.
Η συλλογή αυτή αποτελείται από 60 έργα μικρού και μεγάλου μεγέθους, τα οποία ο καλλιτέχνης φιλοτέχνησε από την αρχή της καριέρας του, το 1930, έως το 1956.
Η μάνα
Ανάμεσά τους ξεχωρίζουν τα έργα:
Φιγούρα (1951),
Η αδελφή του Μελπομένη (1940-1945),
Kazuo Kikuchi (ο Ιάπωνας συμμαθητής του στο Παρίσι, 1937) και
Χριστόφορος (1940-1945).
Χάλκινα έργα που δημιούργησε στην Αθήνα από το 1960 έως το 1993, στο προσωπικό του χυτήριο, φυλάσσονται στο εργαστήριο του στην οδό Τρίπου 7 στο Κουκάκι. Επίσης, στην Αίγινα, όπου δούλευε τα καλοκαίρια, λειτουργεί το «Μουσείο Χρήστου Καπράλου» αποτελούμενο από έξι εργαστήρια, στα οποία εκτίθεται όλη η δουλειά του καλλιτέχνη που δημιούργησε στην Αίγινα  τα καλοκαίρια από το 1963 μέχρι τον θάνατό του.
Πέθανε το 1993.

 

Ειδικά για τον γλύπτη Καπράλο, ο ακαδημαϊκός Χρ. Χρήστου έγραψε:
“Σπουδές στη ζωγραφική και απασχόληση με τη γλυπτική, η αφομοίωση των κατακτήσεων του παρελθόντος και η ερμηνεία του παρόντος, ρεαλιστικές προσπάθειες, συνομιλία με την πραγματικότητα, το μνημείο της μάχης της Πίνδου, πέρασμα από το ατομικό στο συλλογικό, κεραμικά και αξιοποίηση του τυχαίου, με τις πέτρες της θάλασσας, εργασίες σε μολύβι και χαλκό, μετάβαση από το τοπικό στο πανανθρώπινο, τα ανθρωπόμορφα αντικείμενα, μνημειακές μορφές που δίνουν νέες διαστάσεις σε προαιώνιους μύθους και εκφράζουν σύγχρονες ανησυχίες”.
“Ο Καπράλος είναι μία από τις μεγαλύτερες φυσιογνωμίες της πλαστικής του 20ου αιώνα. Ένας από τούς γλύπτες που κατορθώνουν να δώσουν μιά νέα ερμηνεία του ανθρώπου και του κόσμου”.
“Τα χάλκινα έργα του Καπράλου μεταβάλλονται σε καθολικά σύμβολα και υποβάλλουν τις ίδιες τις δυνάμεις της ζωής, κοσμογονικές και καταστροφικές”.

 

Visited 7 times, 1 visit(s) today